آستان مقدس امامزاده سیدمحمود اصفهانی (علیه السلام) ـ پاوه

بر اساس کتیبه ی منصوب در بقعه ی سید محمود اصفهانی نسب وی موسوی و از نوادگان امام هفتم (علیه السلام) است. متن ‏کتیبه به شرح ذیل است.‏
آرامگاه و بقعه ی متبرکه ی حضرت سید محمود اصفهانی قدس الله تعالی سره ابن سید احمد المکی ابن سید محمود ابن سید ‏عمر ابن سید مودود ابن سید امیر الزکی ابن سید محمد ابن سید علی ابن سید یحیی ابن سید یوسف ابن سید احمد این سید ‏حمزه ابن سید احمد ابن سید ابراهیم ابن سید محمد ابن امام موسی الکاظم (علیه السلام) (جد سادات سرده پاوه) که حدود ‏سال 906 ـ 910 قمری زمان پادشاهی صفویه از اصفهان به پاوه مهاجرت فرموده اند.‏
به امامزاده سیدمحمود (علیه السلام) معروف می باشد.
امامزاده سید محمود اصفهانی مشهور به سید محمود که نسب ایشان به امام جعفر صادق (علیه السلام) می رسد. ‏تاریخ تولد و وفات ایشان مشخص نمی باشد ولی در دوره حکومتی صفویه از سال 907 ه.ق تا 1147 ه.ق ‏می زیسته است.
براساس سنگ نوشته مزار که ظاهراً جدید است و اخیراً بعد از تعمیر و بازسازی بقعه نصب شده و منشأ آن نیز معلومات متواتر ‏سینه به سینه بوده است. این سید جلیل القدر در حوالی سال 910 هجری به علل نامعلومی از سده اصفهان به این منطقه ‏کوچیده است و محل سکونت خود را به یاد و خاطره سده اصفهان «سده» نام نهاده که بعدها بر اثر کاربرد عامیانه و تحریف به ‏سرده تبدیل شده است. این سید جوان در کنار خانه خود مسجد و عبادتگاهی بنا می کند که تا قبل از تعریض خیابان باقی و هم ‏اکنون تنها آرامگاه و بقعه متبرکه در همان جا مانده است که زیارتگاه ارباب معرفت است.‏ (جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاهان، ج 9، ص 213.‏)
نویسنده دانشمند کرد آقای محمد علی سلطانی که تحقیق گسترده و میدانی ارزشمندی درباره سید محمود اصفهانی و تاریخ ‏هجرت وی به پاوه انجام داده و مستند نوشته ما نیز کتاب این صدیق ارجمند است می نویسد: «سید محمود اصفهانی پس از ‏ورود به پاوه به فکر تشکیل خانواده می افتد و برای این منظور به خواستگاری دختر میر عمر حاکم پاوه می رود، سرانجام پس از ‏عبور از گزینش های عرفانی و اخلاقی و علمی که از خانواده دختر به عمل می آید این پیوند مبارک صورت می گیرد و نسل ‏حاضر سادات پاوه نتیجه و ادامه این ازدواج است.‏
نکته گفتنی این که این زن پارسا و عفیفه در آن تاریخ از نعمت خواندن و نوشتن بهره مند بوده است و در کنار تربیت فرزندان به ‏کار نوشتن و کتابت قرآن مجید مشغول بوده، و در مقدمه قرآنی که اثر خط زیبای او بوده می نگارد که اگر احیاناً حرفی و حرکتی ‏از قرآن از شکل و رسم الخط خود خارج شده بر من ببخشائید چون گاهی ضمن نگارش مجبور بودم با حرکت پا گهواره فرزند را ‏بجنبانم.»‏
متأسفانه در اثر حوادث ناگوار تاریخی قرآن دستنویس همسر سید محمود دچار حریق شده که هم اکنون صفحاتی از آن در ‏دسترس است و تصویر صفحاتی از آن در کتاب استاد سلطانی آمده است.‏
براساس تحقیقی که آقای سلطانی انجام داده و نشان سید محمود اصفهانی را از طریق هامش فاضلانه و محققانه ی نفحات الانس ‏در تاریخ گزیده یافته است که حمد الله مستوفی در فصل چهارم از باب پنجم در ذکر مشایخی که در دولت مغول بوده اند می ‏نویسد: شیخ نجم الدین محمود اصفهانی (در حیات است) (سال 730) و بزرگی صاحب وقت و کامل است.‏ (تاریخ گزیده، ص 676)
از نوشته حمد الله مستوفی بر می آید که: در دوره ی حاکمیت مغولان در ایران سید محمود اصفهانی در اورامان و پاوه از موقعیت ‏دینی و علمی و اجتماعی بالایی برخوردار بوده که توانسته لقب نجم الدین را از سوی مشایخ خود حایز گردد و دیگر این که پیش ‏از آن روز هایی که مستوفی تاریخ گزیده ی خود را می نوشت (سال 730) سید محمود اصفهانی در قید حیات بوده است. سید ‏محمود اصفهانی در علوم اسلامی گرایشاتی به عرفان و تصوف داشته است و در این خصوص تألیفاتی هم دارد که برای اطلاع ‏بیشتر در این باره به تحقیق استاد سلطانی در کتاب جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاهان، ج 9، ص 219 مراجعه گردد.‏ 
آستان امامزاده سیدمحمود اصفهانی (علیه السلام) در شهرستان پاوه، بخش مرکزی، شهر پاوه، خیابان سراب هولی، جنب اداره اوقاف واقع شده که به صورت هیأت امنایی اداره می شود. تاریخ ساخت بنا 1370/03/12 هجری شمسی می باشد. اين بقعه قريب 850 سال است مورد احترام مردم منطقه ‏مي باشد واين اداره نسبت به بهبود فضاي اطراف و داخل بقعه اقدام نموده و داراي انشعاب آب وبرق وخادم ‏خواهر و برادر بصورت ثابت بوده وداراي قفسه كتابخانه وخدام افتخاري مي باشد.
السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً،وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.
***
سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آن کس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجتهای خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.
استان کرمانشاه ـ شهرستان پاوه ـ بخش مرکزی ـ شهر پاوه، خیابان سراب هولی
ارسال اطلاعات برای امامزاده
شما می توانید برای تکمیل اطلاعات پرتال امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی برای این امامزاده اطلاعات وارد نمایید.
لطفا توجه بفرمایید که اطلاعات شما موثق و همراه با منابع باشد.
اطلاعات شما پس از تایید و ویرایش نهایی  در سایت بارگزاری خواهد شد.
   نوع اطلاعات:
 




mehrab motavally