آستان مقدس امامزاده داود (علیه السلام) ـ کیگا

امامزاده داوود (علیه السلام) به «داوودبن عماد» ملقب به شرف الدين می باشد.
شجره نسل پاک آن حضرت بنا به نظر نسابه متبحر مرحوم حاج سید مهدی تفرشی بدایع نگار صاحب کتاب بدایع الانساب و تأیید نسابه معاصر، مرحوم حضرت آیت الله نجفی مرعشی، با یازده پشت به امام حسن مجتبی (علیه السلام) می رسد بدین ترتیب: داوود بن عماد بن جعفر بن نوح بن عقیل بن هادی بن یحیی بن قاسم بن ابراهیم طباطبا ابن اسماعیل بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی (علیه السلام).
مرحوم آیت الله نجفی مرعشی در کتاب مشجرات آل الرسول خود که هنوز چاپ نشده نسب آن حضرت را با مختصر تغییری نسبت به شجره فوق، ذکر کرده است، بدین ترتیب: شرف الدین داوود بن عمادالدین یحیی بن جعفر بن نوح بن الحسن الغیلی الیمانی بن ابی الحسن یحیی الهادی الی الله بن ابی عبدالله الحسین الجواد بن قاسم الرسی ترجمان الدین بن ابراهیم طباطبا بن اسماعیل الدیباج بن ابراهیم الغمر بن ابی محمد الحسن المثنی بن الامام حسن مجتبی (علیه السلام) همان طوری که ملاحظه می شود این دو نسابه بزرگ سلسله نسب امامزاده داوود (علیه السلام) را به امام حسن مجتبی (علیه السلام) منتهی دانسته اند. ولیکن مرحوم آیت الله نجفی مرعشی اسامی را با کنیه و القاب ذکر کرده و به جای عقیل، حسن غیلی یمانی و به جای هادی، یحیی الهادی و به جای یحیی حسین ملقب به جواد را در شجره نامه آورده که نشان دهنده جایگزینی بعضی القاب به جای اسماء و بعضی اسماء بجای القاب به دست عالمان علم انساب در طول تاریخ تراجم و رجال است. اجداد امامزاده داوود (علیه السلام) از حسن غیلی یمانی تا امام حسن مجتبی (علیه السلام) از نگاه تاریخی همگی شناخته شده و افرادی معروف و مبرز بوده اند. ازجمله این بزرگواران، ابی الحسن یحیی الهادی است که نزد زندیه به عنوان الامام یحیی الهادی شهرت و عظمت به سزایی دارد که در سال 245 قمری در مدینه به دنیا آمد و در سال 280 قمری بر ضد معتضد عباسی قیام کرد و در سال 298 در صعده یکی از شهرهای یمن مسموم شد و به شهادت رسید. او دارای تألیفاتی در فقه و کلام است و فتاوای منحصر به فردی هم از آن بزرگوار نقل گردیده است، پدرش ابی عبدالله الحسین ملقب به جواد فرزند قاسم رسی ملقب به ترجمان الدین می باشد. قاسم در سال 169قمری به دنیا آمد که همواره از ترس و بیم مأمون عباسی در کوه رس نزدیک ذی الحلیفه مخفیانه زندگی می کرد تا اینکه در سال 264 قمری در سن 77سالگی از دنیا رفت.
درباره صفات و خصوصیات حضرت امامزاده داوود (علیه السلام) مرحوم آیت الله نجفی مرعشی نوشته اند: سید بزرگوار شرف الدین داوود (علیه السلام) که در بین مردم به امامزاده داوود (علیه السلام) مشهور و قبرش زیارتگاهی نزدیک به روستای کیگا است، شخصی دانشمند و محدث و زاهد و روزه دار و نمازگزار و دارای فرزندانی بوده است که دو نسابه علامه، یکی پدرم آیت الله سید شمس الدین محمود حسینی مرعشی نجفی متوفای سال 1338ه.ق و دیگری علامه سید مهدی حسینی تفرشی مشهور به بدایع نگار در کتابش بنام بدایع الانساب شجره نامه آن حضرت را ذکر کرده اند. حضرت آیت الله العظمی سید شاب الدین مرعشی نجفی (ضوان الله تعالی علیه ) نسب شناس برجسته عالم تشیع در زمان حاضر نسبت امامزاده داود (علیه السلام) را به این شرح ذکر فرموده اند. داوود بن عماد بن جعفر بن نوح بن حسن بن هادب بن جواد بن قاسم بن ابراهیم اسماعیل بن ابراهیم بن حسن مثنی ابن امام حسن مجتبی(علیه السلام).
درباره تاریخ تولد وشهادتش تاکنون منبع دقیقی به دست نیامده است، ولی از روی قرائن و شواهد تاریخی می توان به ارجح احتمالات دربارۀ زندگانی آن حضرت دست یافت، مثلاً با توجه به اینکه جد پنجم امامزاده داود (علیه السلام) جناب «یحیی الهادی» رهبر دانشمند و انقلابی گروه زیدیه در یمن به سال 298 هجری قمری به شهادت رسیده، بطور تقریبی اگر میانگین هر نسل را بعد از ایشان تا امامزاده داود (علیه السلام) سی سال به حساب آوریم که جمعاً صد و پنجاه سال می شود، می توان گفت که تاریخ تولد آن حضرت احتمالاً در حدود سال 440 هجری قمری بوده است، و با توجه به تحرک و قیام سادات علوی در آن زمان که بیشتر آنان از جوانان پرجوش و خروش بوده اند و معمولاً افراد چهل سال به بالا کمتر در میان آنها دیده می شده، طبعاً یکی از افراد جوان و زبده و انقلابی که رهبری جهاد عده ای از جوانان هاشمی بر ضد خلفای عباسی را به عهده داشته، حضرت شرف الدین داود  معروف به «امامزاده داود(علیه السلام)» بوده است، که برای پیوستن به سادات علوی که درآن زمان در شمال ایران جنبش چشمگیری داشته اند، از طریق جادۀ میانبر کوهستانی عازم آن دیار بوده که در محل کنونی مدفنش به همراه غلامش «طاهر» معروف به «قنبر» به دست عمال تبهکار خلفای عباسی به شهادت رسیده اند، و گمان نمی رود که سن شریفش در هنگام وداع این جهان از چهل سال بیشتر بوده باشد. بنابراین تاریخ تقریبی زمان شهادتش نیز از سال 480 هجری قمری فراتر نمی رود.
پس از شهادت سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) نهضت هایی پر جوش که نشات گرفته از قیام عاشورا به شمار می رفت (مانند قیام اولاد امام حسن مجتبی (علیه السلام) که در آن عده زیادی از سادات به درجه شهادت نائل آمدند) به وقوع پیوست.
خلفای عباسی برای مبارزه با این قیام ها دست به فعالیت های زیادی زدند از جمله این حرکت های مرموزانه واگذاری امر ولایت عهدی به امام هشتم علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و وصلت سیاسی با امام جواد (علیه السلام) بود تا در سایه آن بر محبوبیت خود امام بیفزاید. اما از آنجایی که امامان معصوم (علیهم السلام) از درایت و هوشمندی بالایی برخوردار بودند این دسیسه نیز بر ضد آنها رقم خورد.
اقدامات مزبور موجب گردید که عده زیادی از جگر گوشگان پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از موطن خود مدینه منوره برای دیدار امام هشتم به ایران عزیمت نمایند. این امر پس از شهادت امام رضا (علیه السلام) به مبارزه علیه عباسیان تبدیل گردید. در همین راستا نیز سرسپردگان مأمون بسیاری از نوادگان ائمه را به شهادت رساندند و عده ای هم به کوهها و قصبات متواری و تا آخر عمر گمنام زندگی کردند.
پس از مامون فشار خلفای بنی عباس بر سادات ادامه یافت. همین امرموجب گردید تا سادات علوی از مدینه منوزه و خطه عراق به بلاد مختلف اسلامی از جمله ایران مهاجرت نمایند. این افراد از گزند عمال بنی عباس مصون نمانده بعضی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و قبور نورانیشان محل زیارتگاه دوستداران اهل بیت قرار گرفت.
از جمله آن ستارگان پر فروغ امامزاده داود (علیه السلام) می باشد. آن بزرگوار احتمالاً در سال 450 ه‍ ق متولد و در سن جوانی یعنی در محدوده زمامداری سادات علوی در مازندران به این منطقه مهاجرت نموده که پس از جنگ و گریز با عمال بنی عباس فرق مبارک آن حضرت همچون جد مظلومشان علی (علیه السلام) مورد اصابت شمشیر قرار گرفت و به کوه های اطراف متواری و در سال 480 (ه ق ) در همین مکان مقدس شهید گردیدند.
نسب شريف آن حضرت: امامزاده داوود با پنج پشت به چهارمین امام شیعیان می رسد. گفته می‌شود که وی و برخی دیگراز بستگانش در همراهی امام هشتم شیعیان به ایران آمده و کشته شدند. بنا به نظر مؤلف كتاب بدايع الانساب و تاييد مرحوم آية الله نجفي مرعشي (رحمة الله علیه) با 10 واسطه به امام حسن مجتبي (علیه السلام) منتهي مي شود.
آستان امامزاده داود (علیه السلام) در شهرستان تهران، بخش مرکزی کن، شهر تهران جاده سولقان، روستای كيگا، شهرك امامزاده داود واقع شده است.
بنای ساختمان بقعه دردوران صفویه ساخته شد و در دوران فتحعلی شاه توسعه یافته است. در گذشته بقعه امامزاده داود (علیه السلام) عبارت ازساختمانهاي سنگي مشتمل بر صحن و طاقنماهايي كم عمق در اطراف بود كه حرم و ايوانهاي كوچك هم درسمت جنوب قرار داشت و گنبد آن از شيرواني سبز رنگ ساخته شده بود و بقيه پوشش بنا را با كاهگل پوشانيده بودند.
بناي اصلي بقعه به قبل از دوران صفويه تخمين زده مي شود. در دهه هاي قبل، به تدريج طاقنماهاي سنگي اطراف صحن به اتاقهاي يك طبقه يا دو طبقه با نماي آجر و پوشش شيرواني تبديل شده و در طرفين دره و قسمت شمالي بقعه نيزز حياط، اتاقها و بناهاي مورد نياز زائرين افزوده گرديده است.
بناي فعلي كه شامل هشت ضلعي به طول شرقي و غربي 6 متر و عرض تقريبي 5 متر و سرداب زير آن است، در زمان فتحعلي شاه قاجار به جاي بناي قديمي كه يقيناً برج ساده سنگي بي پيرايه اي بيش نبوده ساخته شده است. در سالهاي اخير نيز گنبدي مطلا و شلجمي شكل با ساقه بسيار مرتفع و دو گلدسته مطلا مزين به كتيبه هاي قرآني بر فراز بقعه احداث گرديده است. از آثار تاريخي بقعه كه تا كنون به جاي مانده سنگ قبر امامزاده مربوط به زمان قاجار و نيز دو درب ورودي به حرم است كه مشتمل بر كتيبه هايي است به خط نستعليق بر جسته كه به دوره قاجاريه و تاريخ 1240 ق مربوط مي شود. نماي داخلي حرم تماما آينه كاري است و به كتيبه هاي قرآني و ادعيه با خطوط ثلث و نسخ جلي جديد تزيين يافته است.
ضريح قديمي آن چوبي و به سبک معروف به جعفري بوده كه به جاي آن ضريح فولادي مشبك به سبك گوی و ماسوره ساخته اند كه بر روي آن اشعار فارسي كتيبه قرآني و اسماء جلاله نقش بسته است. در سالهاي اخير، سازمان اوقاف و امور خيريه به منظور توسعه، بازسازي و نيز زيباسازي آستانه مباركه و محيط اطراف آن طرح جامعي تهيه نموده كه قسمتهايي از آن شامل استحكام سازي صحن جنوبي، و بقيه طرحها در دست اقدام است. علاوه بر امكانات رفاهي موجود در شهرك امامزاده داود (علیه السلام) همچون مسافرخانه ها، رستورانها و بازارچه و غيره كه جهت رفاه زائرين تاكنون به وجود آمده، خود بقعه نيز داراي امكانات و تسهيلات رفاهاي مطلوبي از قبيل زائرسرا درمانگاه، كتابخانه، واحد فرهنگي و فروشگاه است كه در اختيار زائرين مشتاق و دوستداران اهل بيت (علیه السلام) قرار دارند. ضمناً آب مورد نياز منطقه و بقعه مطهر توسط منبع هايي كه در دل كوه ايجاد شده است تأمين مي گردد و به وسيله اداره بهداشت مورد رسيدگي و نظارت قرار مي گيرد.
در دره‌های مجاور امام‌زاده داود در سمت مغرب و ‏جنوب غربی در آبادی‌های رندان و سنگان بقعه‌هایی به نام ‏امام‌زاده عمادالدین پدر امام‌زاده داود و امام‌زاده علاءالدین و ‏امام‌زاده قاسم و امام‌زاده عقیل برادران امام‌زاده داود وجود دارد‎.‎‏ ‏داوود واقع در غرب تهران و در انتهای جاده کن می‌باشد طول ‏جاده در حدود ۲۵ کیلومتر است. این جاده آسفالته بوده و در ‏واقع مسیر اصلی این امامزاده به شمار می‌رود. اما مسیر دیگری ‏برای رسیدن به این امامزاده وجود دارد که از دره ی کنار ‏رودخانه فرحزاد گذشته و بعد از طی حدود ۱۵ کیلومتر به ‏امامزاده داوود می‌رسد. این مسیر به صورت جاده خاکی و ‏اندکی نامناسب است. به دلیل وجود مناظر طبیعی و دیدنی و ‏همچنین وجود رودخانه‌ای کوچک در مسیر؛ این راه به صورت ‏یکی از جذابیت‌های تفریحی شهر تهران در آمده و گردشگران ‏زیادی از آن استفاده می‌کنند. مسیر فرحزاد به امامزاده داوود از ‏محله فرحزاد (انتهای اتوبان یادگار امام) شروع شده و پس از ‏حدود ۴ ساعت پیاده روی با شیب ملایم در میان دره، به مسیر ‏کوهستانی تبدیل شده و با طی حدود ۲ ساعت راه در این ‏شرایط در نهایت به امامزاده داوود منتهی می‌شود‎.‎
السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.
***
سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آن کس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجتهای خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.
استان تهران ـ شهرستان تهران ـ بخش مرکزی کن ـ شهر تهران، جاده سولقان ـ دهستان ـ روستای كيگا، شهرک امامزاده داود
ارسال اطلاعات برای امامزاده
شما می توانید برای تکمیل اطلاعات پرتال امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی برای این امامزاده اطلاعات وارد نمایید.
لطفا توجه بفرمایید که اطلاعات شما موثق و همراه با منابع باشد.
اطلاعات شما پس از تایید و ویرایش نهایی  در سایت بارگزاری خواهد شد.
   نوع اطلاعات:
 




mehrab motavally